Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Uzbekistan inwestuje w tabor. Nie tylko KDP

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
04-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
15-04-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Uzbekistan inwestuje w tabor. Nie tylko KDP
fot. Łukasz Malinowski
Od 2011 r. w Uzbekistanie do obsługi najszybszych połączeń wykorzystywane są zakupione w Hiszpanii składy Talgo. Pociągi są obecnie oblegane przez pasażerów, więc miejscowe koleje postanowiły zakupić więcej składów – dostarczy jej koreański Hyundai Rotem.

Początek kolei dużych prędkości w Uzbekistanie to rok 2009 i wizyta ówczesnego prezydenta Isloma Karimova w Hiszpanii, gdzie podpisano porozumienie w sprawie realizacji projektu wdrożenia systemu szybkiej kolei opartej na technologii Talgo. W kolejnych latach Koleje Uzbeckie pozostawały wierne dostawcy z półwyspu iberyjskiego i zamawiały kolejne składy.

Obecnie w Uzbekistanie wykorzystywane jest sześć jedenastowagonowych składów hiszpańskiego producenta. Mieliśmy je okazję przetestować kilka tygodni temu podczas podróży z Taszkentu, do którego bezpośrednie połączenia uruchomił ostatnio PLL LOT, do Samarkandy.

Pod koniec czerwca ubiegłego roku w mediach pojawiła się informacja o tym, że Koleje Uzbeckie pozyskają cztery kolejne pociągi Talgo. Ich finansowanie miało być zapewnione przez preferencyjne kredyty. Do finalizacji tej transakcji jednak nie doszło.

W październiku 2023 r. pojawiła się zaś informacja o tym, że to jednak koreański Hyundai Rotem dostarczyć do Uzbekistanu sześć nowych składów dużych prędkości. Projekt o wartości 185 mln euro ma zostać sfinansowany z preferencyjnej pożyczki zapewnionej przez stronę Koreańską. Obecny prezydent Uzbekistanu Shavkat Miromonovich Mirziyoyev potwierdzał planowane zakupy w marcu tego roku. W maju przedstawiciele koreańskiego producenta mają odwiedzić Uzbekistan.

Uzbekistan pozyska sześć siedmiowagonowych składów mogących pomieścić 351 pasażerów oraz rozwijających prędkość do 250 km/h. Mają one zostać skierowane do obsługi trasy z Taszkentu do Chiwy, której elektryfikacja jest obecnie prowadzona. Kilka dni temu (13 kwietnia) Koleje Uzbeckie ogłosiły konkurs na projekt/malaturę nowych pociągów.

To jednak nie wszystkie inwestycje taborowe jakie realizują Koleje Uzbeckie. W październiku zeszłego roku podpisały one wartą 320 milionów euro umowę ze Skodą na dostawę 30 elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Obsługiwane obecnie składami Afrosiyob dostarczonymi przez hiszpańskie Talgo połączenie między stolicą Uzbekistanu a Samarkandą i Bucharą jest niezwykle popularne, zarówno wśród mieszkańców jak i turystów. Mieliśmy okazję je przetestować kilka tygodni podczas podróż z Taszkentu. Jego popularność rośnie także wśród podróżników z Polski po otwarciu bezpośrednich połączeń lotniczych z Warszawy do Taszkentu przez PLL LOT. Duże zainteresowanie przejazdem wraz z powszechną praktyką wykupywania biletów przez pośredników każe jednak planować podróż uzbeckimi kolejami dużych prędkości ze sporym wyprzedzeniem.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szafrański: KDP Warszawa – Łódź na początku lat 30.

Infrastruktura

Szafrański: KDP Warszawa – Łódź na początku lat 30.

Roman Czubiński 02 maja 2024

KDP w Kaliforni. Znamy projekty stacji!

Infrastruktura

KDP w Kaliforni. Znamy projekty stacji!

Łukasz Malinowski 02 maja 2024

Ivan Bulajić: Czas rozpocząć renesans Kolei Serbskich

Biznes

Pociągiem do Samarkandy. Testujemy KDP w Uzbekistanie

Pasażer

Pociągiem do Samarkandy. Testujemy KDP w Uzbekistanie

Łukasz Malinowski, wsp. Przemysław Jezierski 17 marca 2024

Zobacz również:

Szafrański: KDP Warszawa – Łódź na początku lat 30.

Infrastruktura

Szafrański: KDP Warszawa – Łódź na początku lat 30.

Roman Czubiński 02 maja 2024

KDP w Kaliforni. Znamy projekty stacji!

Infrastruktura

KDP w Kaliforni. Znamy projekty stacji!

Łukasz Malinowski 02 maja 2024

Ivan Bulajić: Czas rozpocząć renesans Kolei Serbskich

Biznes

Pociągiem do Samarkandy. Testujemy KDP w Uzbekistanie

Pasażer

Pociągiem do Samarkandy. Testujemy KDP w Uzbekistanie

Łukasz Malinowski, wsp. Przemysław Jezierski 17 marca 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5